maandag 27 juli 2020

18 Ponte de Lima-Rubias

Dag 18  22 April 2016  Ponte de Lima naar Rubias 19,05 km  5 1/2 uur

Totaal aantal kilometers wat we hebben gelopen 397,05   Nog 5 dagen te gaan.

We staan om 06.30 uur op, om 07.00 uur komt Paula voorbij, wij gaan gezamelijk ontbijten in ons klein keukentje.
Wij ontbijten gezellig

We verlaten Ponte de Lima via de middeleeuwse brug en wandelen via boerenweggetjes en
rustige paden door een erg verlaten landschap naar het noorden, we bevinden ons nog steeds in de regio Minho.

Wij gaan onder de autobaan door

Als het regend blijf je droog

Langs akkers en dennenbossen komen we af en toe een klein dorpje tegen.
In Arco na 8 kilometer lopen gaan we wat drinken voordat we aan de lange klim naar de
Alto da Portela Grande beginnen.

Kerkje in Arcos

Kerkje Arcos
We komen hier weer Kim uit Korea tegen moeten weer op de foto.

Kim uit Korea slaapt ook waar wij slapen

We lopen over smalle bospaden omzoomd met varens gaat het steeds hoger. Eenmaal boven hebben we een schitterend uitzicht over het groene landschap.

Wij dragen overal ons steentje bij

We klimmen vandaag behoorlijk en dalen dan weer, het begint ook te regenen gelukkig zijn we bijna bij ons einddoel voor vandaag.
Ons wandelpad

er
Oude watermolen

Via een steile afdaling gaat we via de vallei van de Coura naar het dorpje Rubiaes, hier gaan we overnachten in de Albergue de peregrinos  anders hadden we weer 1 kilometer terug moeten lopen en een portuguese kilometer is geen Hollandse, we checken in en krijgen een kamer met 8 bedden, het overnachten word steeds minder ben benieuwd waar we morgen slapen.

Op de 1 etage slapen wij

De masterbedroom

Mijn plekje erg gezellig allemaal

Wij gaan badderen krijg een klein handdoekje van Paula mee en ga naar beneden, het water is lekker warm en je kan niet klagen we betalen per persoon 5,00 euro voor 1 nacht. Hierna gaan we naar het restaurant even 1 kilometer naar beneden lopen. We bestellen een pelgrimsmaaltijd soep met brood kip met rijst en friet en koffie na voor 8,50 euro het wijntje wat we erbij bestellen is extra. De soep is lekker maar ipv kip krijgen we vis, hebben de dames meer te eten, ik bestel weer kip gaat weer iets mis in de keuken krijg nu een gebakken ei, ik bestel nu niets meer maar het smaakt allemaal erg goed. Kim uit Korea komt ook binnen erg gezellig allemaal. Het gaat weer regenen we gaan niet meer naar de plaatselijke AH maar kopen water en bananen hier in het restaurant, betalen wel de hoofdpreis voor de bananen 80,00 eurocent per stuk maar anders hadden we 10 min. moeten lopen en dan weer 10 min. terug en dan nog naar ons logement. Ik ga wat tikken de dames gaan hun schoonheidsslaapje doen dus dat gaat wel even duren voordat ze weer wakker zijn.

Morgen gaat het naar Valenca even voor Tui een korte wandeling maar.

Overnachten:

Hotel Repouso do Peregrino 2 pers. Kamer met ontbijt 40,00 euro
Reserveren via    Repousodoperegrino@hotmail.com   Silvia Castro

Iets over onze ouderen:

Wij hebben onze ouderen opzij geschoven, gemarginaliseerd. Hun hun macht ontnomen, en wij zijn zelfs haatdragend geworden er zijn leden van onze samenleving die de senioren onder ons nadragen dat ze op een of andere manier van het systeem profiteren, dat ze uitkeringen trekken en die de jongeren moeten zien op te brengen. Maar als het al waar is dat onze ouderen niets bijdragen dan is dat omdat we ze niet toestaan iets bij te dragen. Toen ze zo oud werden dat ze echt iets konden betekenen voor de bedrijven waarvoor ze werkten, moesten ze met pensioen of werden ontslagen en toen ze wat zinnigs konden doen door hun deelname aan andere betekenisvolle activiteiten in het leven, moesten ze zich daar ook uit terugtrekken. Niet in alleen in de opvoeding maar ook in de politiek, de economie en zelfs de  godsdienst. Wij zijn een samenleving geworden waarin de jeugd aanbeden wordt en ouderdom minderwaardig is.

Het zijn de ouderen die de kinderen zouden moeten opvoeden. Zo was het bedoeld. Het zijn de ouderen die de waarheid kennen en het leven. Die weten wat belangrijk is en wat niet. Die weten wat er werkelijk wordt bedoeld met woorden als integriteit, eerlijkheid, trouw, vriendschap en liefde. In de meeste ontwikkelde samenlevingen en volken voeden de ouderen de nakomelingen op, verzorgen zij ze, onderwijzen zij ze en geven zij de wijsheid, de lessen en tradities aan de nakomelingen door.