maandag 27 juli 2020

7 Fatima-Pombal

Dag 7   11 April 2016  Fatima naar Pombal 40 km het worden er 25 km 7.30 uur

Totaal aantal kilometers gelopen tot nu toe 169,59

De wekker gaat om  04.45 uur,  we gaan de restanten inpakken en gaan naar beneden voor het ontbijt maar we krijgen een lunchpakket mee, ook niet slecht twee broodjes een cup of kake, flesje water en een limonade en een appel niet gek. We gaan om 05.15 uur op pad zijn meteen op de route naar Santiago de Compostel, we lopen in het donker over stille weggetjes en zien in de verte de zon opkomen.

Het word lichter

Dit dorpje staat ook niet op ons kaartje

Roos probeert een lift te krijgen

Maar wat blijkt het is de verkeerde deze gaat niet naar Pombal maar ergens anders naar toe meer oostelijk. We vonden het ook al raar niemand herkende de plaatsjes op ons kaartje. Zijn door gelopen tot Tomareis hier vertelde ons iemand dat we helemaal verkeerd zaten, hadden al bijja 23 km gelopen. Hij vertelde ons hoe we bij het dichtsbijzijnde station konden komen, wat ongeveer 4 km verderop lag, vonden we een uitstekend idee, maar eerst nog een paar behoorlijk klimmetjes. Het boekje van Kathrin Hutzen geeft een eigen route aan zonder gele pijlen dus we hebben de bestaande route gevolg en komen ergens anders terecht.

Klimmetje

Ons wandelpad

Hierna ging het naar beneden daar spraken we een echtpaar aan voor de weg naar het station, haar man was zo vriendelijk om ons met de auto te brengen dat scheelde weer een paar kilometer. Vandaag ging er toch veel mis eerst in het donker de verkeerde kant op, daarna in een dorpje heb ik een pijl over het hoofd gezien was ik mijn maatje kwijt, verderop een chauffeur gevraagd of ik wel goed zat, bleken in het dorp twee routes te zijn een naar de kerk waar mijn maatje naar toe gelopen was en ik natuurlijk de andere gevolgd , aan de chauffeur gevraagd als hij een leuke dame met rugzak zag, mijn kant opsturen aub. Na 10 min probleem opgelost Roos werd netjes gebracht.

We pakken de trein in Caxarias, enkeltje naar Pombal, afstand nog 31 km kaartje 3,30 euro moeten wel 25 min. wachten maar dat hadden we hier graag voor over.

Station Caxarias

Caxarias we wachten op de trein

De conducteur verkoopt hier nog gewoon kaartjes, bij ons krijg je een prent

Na 4 uur bereiken we ons einddoel voor vandaag. In het boek ik ben even weg van H.Kerkeling een aanrader, zijn boek is net verfilmd eind juni komt de DVD bij Bol.de op de markt.
We gaan inchecken in ons hotel Cardal, als je met je rug naar de kerk staat zie je het hotel links van je.
We vragen meteen of ze wasservice hebbeb dat hebben ze we waren 34,00 euro kwijt voor 2 pers. alles netjes gestreken, paar dagen geleden waren we 5,00 euro kwijt.
We gaan douchen mooie badkamer heerlijk warm water goed voor onze spieren en onze rug. Hierna gaan we een tukje doen goed voor de voetjes. Hierna hebben we een belangrijke vergadering, agendapunt 1 we gaan niet meer in het donker weg, verdwalen we minder gauw, er waren geen tegenstemmers. Agenda punt 2 we gaan de route via Google map een dag van tevoren bekijken. Agendapunt 3 we kunnen hierdoor langer slapen, heel belangrijk (voor mij. )

De kerk die we bezochten

Uitzicht vanuit onze kamer

Nog een straatje achter ons Hotel

Om 16.00 uur gaan we naar de kerk, hierna even koffie drinken met wat lekkers, is ons eerste bakkie voor vandaag. We gaan pleisters kopen bij de drogist, voetje van Roos ziet er niet goed uit. Ook kopen we nog water en bananen voor onderweg. Ontbijt krijgen we morgenochtend om 07.00 uur dus we hoeven geen brood en beleg te kopen. We hebben vandaag aardig weer gehad  geen  code geel ook geen regen zoals voorspeld was, hebben het hier gelukkig ook mis net als in Nederland.  horloge nog laten maken kwam in gesprek met de eigenaresse, heeft ook al twee keer de Camino gelopen maar dan vanuit Noord Portugal. Voor de reparatie hoefde ik niets te betalen, ik ga een kaarsje voor haar in Santiago opsteken.
We kopen bij de supermarkt nog maandverband voor de voeten van Roos, heb ik in het boek van Simone Awhine gelezen het heet Ik ben op reis en laat achter, leuk boek en daar stond deze tip in.

Overnachten:    Het beste hotel van de hele tocht

Het Cardal Hotel (2pers.kamer 50,00 euro met ontbijt) ligt tussen verschillende openbare parken in het oude centrum van Pombal, en biedt elegante, modern ingerichte kamers en suites met gratis WiFi. Het heeft een bar met een terras dat uitkijkt op de Igreja do Cardal.
Ons hotel Cardal in Pombal

Elke accommodatie beschikt over airconditioning, een zithoek met een flatscreen-tv,
een dvd-speler en een badkamer met mozaïektegels. Sommige kamers bieden uitzicht op de stad of het Castelo Pombal vanaf een eigen gemeubileerd balkon.

Er wordt elke ochtend een uitgebreid ontbijt geserveerd in het restaurant. U vindt vele restaurants binnen 2 minuten lopen van het Cardal.

Nog een filmpje over Pombal:

Het is erg moeilijk om de gevolgen van negatief denken terug te draaien als ze eenmaal
een fysieke verschijning hebben aangenomen. Niet onmogelijk, maar wel erg moeilijk.
Het verlangt een daad van uiterst geloof. Het vereist een buitengewoon geloof in
de  positieve kracht van het universum, of je nu God, Godin de onbewogen Beweger,
de eerste Kracht, de Eerste Oorzaak of wat ook noemt.