maandag 27 juli 2020

5 Santarem-Amiais de Baixo

Dag 5  9 April 2016  Santarem naar Amiais de Baixo 29,4 km 6.30 uur

Totaal aantal kilometers tot nu toe  113,59

Vandaag om 05.30 opgestaan, we gaan ontbijten, maken een broodje kaas klaar voor onderweg en gaan om 6.15 uur op pad in het donker weer.

We gaan in het donker op pad

In het begin gaat het wel aardig tot we geen pijlen meer zien. Heen en weer lopen zoals een kip zonder kop veel vragen erg weinig mensen nog onderweg, maar we zijn op de juiste route. Na 4,5 km zien we weer pijlen, misschien hebben de jongens met hun blauwe  kwasten dit stuk overgeslagen. Want op de route zie je op een afstand van 5 meter soms 3 pijlen ze kunnen het ook een beetje overdrijfen. Het landschap is erg mooi we gaan omlaag en dan weer omhoog erg mooi allemaal. Op een plekje langs het wandelpad staat een oude baas met een stalletje, hier kunnen we een stempel van hem krijgen.

Wij krijgen hier een stempeltje in onze pas

Roos met haar nieuwe vriend

Harry met zijn nieuwe vriend

Roos heeft weer een vriend er bij gekregen we moeten wel  beloven de foto’s die we met hem hebben gemaakt naar zijn internet te sturen. Laat hele boekwerken met foto’s van pelgringangers aan ons zien  erg leuk allemaal. We maken een pauze na 13 km lopen even wat drinken en ons broodje kaas opeten.

Leuk optrekje voor een B&B
Leuk optrekje voor een B&B moet natuurlijk nog wel wat aan gebeuren en je zit op de pelgrimsroute kassa dus.

Je verbruikt heel wat energie op zo’n tripje. Na 18 km gaan we in Santos koffie drinken en we krijgen weer een stempeltje erbij van de plaatselijke kroegbaas.

We wachten op onze koffie er is hier Wifi, dus Roos heeft het weer druk druk druk

Hierna gaat het verder, we halen onze nordic walkingstokken uit onze rugzak, hebben ze wel nodig nu, het gaat behoorlijk omhoog en dan weer omlaag.

Ons wandelpad

Ons wandelpad een stukje verder

Om 13.00  uur bereiken we ons einddoel voor vandaag Amiais de Baixo, alleen de poort van ons Hotel Rual Amiribatejo is dicht. We spreken een paar portugesen aan en die gaan bellen. Na 10 min. Komt er een auto aan en we kunnen naar binnen, zijn  de enigste hotegasten. Het seizoen is zeker nog niet begonnen. We krijgen een kamer is ook alles mee gezegd, we laten het water wel 15 min. Lopen voordat het een beetje warm word, de kamer is ook koud. Na het douchen kruipen we met onze kleren onder de dekens zo koud is het. We gaan klagen, krijgen sávonds een klein straalkacheltje, nu word het een beetje aangenamer. Om 16.30 uur gaan we eerst koffie drinken in een kroegje worden we een beetje warm, daarna gaan we bij de plaatselijke AH boodschappen doen.

Wij dooen boodschappen bij AH erg aardig allemaal

Wij gaan koffie drinken, we hebben het koud

Krijgen hele verhalen te horen dat ze in Volendam geweest zijn enz. Erg leuk allemaal maar het probleem we verstaan er niets van. Daarna gaan we een restaurant zoeken, maar we komen weer in het kroegje terrecht waar we koffie gedronken hebben. We kunnen soep en een ommelet met brood krijgen, beter dan niets zeggen we zo. Na ons avondeten gaan we aan de chips en een drankje op de kamer, de kamer word ook een beetje warmer erg gezellig allemaal. Ik ga alles bijwerken, Roos stuurd de foto’s naar haar nieuwe vriend. We moeten morgen weer vroeg op we moeten morgen Fatima halen en het word erg heuvelachtig en er is regen voorspeld. Tot nu toe hebben we met het weer geluk gehad. We hebben vandaag 29,4 km gelopen en ik ben de man met de  hamer niet tegen gekomen. We zitten nu op 113,75 km en zijn nog geen pelgrims te voet tegen gekomen. Gisteren kwamen we een verdwaalde Zwitser op de fiets tegen die ook in ons Hostel sliep. .

Waar geen rolluiken voor zijn is onze kamer

Ingang van ons hotel

Ons hotel

Plaatje over de Temperatuur en de regenval in de omgeving van Santarem:

Overnachten:

Hotel Rural Amiribatejo  2 pers. Kamer met badkamer 45,00 euro niet doen dus
5 km verder in Monsanto is ook een Hotel kan je beter nemen

Angst is het tegenovergestelde van alles wat je bent en heeft dan ook een
tegendraads effect op je mentale en lichamelijke gezondheid. Angst is